آشنايي با حيوانات عجيب


 






 

آلپاکا Alpaca
 

آلپاکا گونه اهلي شده شترهاي جنوب آمريکا است که از گونه وحشي آلپاکاها گرفته شده است. ظاهر اين حيوان مانند گوسفند است البته با رنگ هايي متنوع و گردني بلندتر، در حالي که گوسفندها تنها در رنگ سفيد پرورش داده مي شوند.
آلپاکاها به صورت گله اي نگهداري مي شوند و در طول سال در ارتفاعات کوه هاي آند، پروي جنوبي، بوليوي شمالي و شيلي شمالي که 3500 الي 5000 متر بالاتر از سطح دريا هستند مي چرند.
آلپاکا بسيار کوچکتر از لاما است و برخلاف آنها براي باربري مناسب نيستند اما الياف فيبري در آنها با ارزش است که البته اين الياف پشمي نيستند.

ميمون شبگرد هندي Tarsier
 

ميمون شبگرد هندي گونه مخصوصي از اين خانواده است. تکامل ژنتيکي اين ميمون سال ها مورد بحث قرار داشت تا آنکه آن را نزديک به گروه Simians طبقه بندي نمودند.
ميمون شبگرد هندي چشماني درشت و پاهاي کشيده دارد. پاهايشان در امتداد استخوان قوزک پايشان است که البته نامشان نيز بر همين اساس برگزيده شده است. اصولا حشره خوار هستند و حشرات را با پريدن بر روي آنها شکار مي کنند اما از پرندگان و مارها نيز تغذيه مي کنند. اين ميمون ها در حين پريدن از درختي به درختي ديگر قادرند تا پرندگان را حتي در حال پرواز نيز شکار کنند. ميمون شبگرد هندي ذاتا شبگرد است اما مانند ديگر حيوانات شبگرد ممکن است برخي از اين ميمون ها در روز نيز فعاليت هايي زياد يا کم داشته باشند. با اين وجود برخلاف ديگر حيوانات شبگرد فاقد روشنايي چشم در شب هستند.

سوسمار گردن چين دار
 

نام سومسار گردن چين دار يا اژدهاي چين دار به دليل وجود لايه اي از پوست ناهموار که معمولا به سمت سر و گردن اين سوسمار تا شده انتخاب شده است. گردن اين حيوان توسط ستون فقرات بلند و غضروفي حمايت مي شود. اين سوسمار در هنگام ترس دهانش را کاملا باز مي کند به نحوي که دهان صورتي و زردش کاملا نمايان مي شود، سپس پوست اطراف گردنش را باز مي کند به صورتي که رنگ نارنجي کمرنگ آن مشخص شود. البته اين امر به تنظيم دماي بدن وي نيز کمک مي کند.
طول حيوان بالغ به 1 متر مي رسد. روي زمين با 4 دست و پا راه مي روند. در هنگام خطر بر روي 4 پا مي دوند و نهايتا بر روي پاهاي عقبي سرعت مي گيرند. جنس نر اين حيوان در دوران بلوغ و جواني به طور قابل ملاحظه اي از جنس ماده آن بزرگتر است. پوست دور گردن و صداي هيس هيس اين سوسمار به منظور ترساندن حيوانات شکارچي نيز کاربرد دارد. در هنگام حمله حيوانات شکارچي، سوسمار گردن چين دار با دوپاي خود از نزديکترين درخت بالا رفته و بالاترين نقطه خود را مستتر مي سازد.

نهنگ دريايي قطب شمال
 

نهنگ دريايي قطب شمال از گونه وال هاي قطب شمال است. اين حيوان به ندرت در جنوب عرض جغرافيايي N70 يافت مي شود. نهنگ دريايي قطب شمال يکي از دو گونه وال هاي سفيد از خانواده Monodontidaeها است و احتمالا مربوط به خانواده دلفين هاي Irrawaddy نيز مي شود. نام انگليسي نهنگ دريايي قطب شمال (narhval) از نام هلندي آن به معناي "جسد" و بدليل رنگ آن گرفته شده است.
در برخي از نقاط جهان نيز از آن به عنوان ream fish نيز ياد مي شود.

بوزينه کوتاه قد
 

اين بوزينه نوعي ميمون است که در جنگل هاي باراني برزيل غربي، جنوب شرقي کلمبيا، اکوادور و پروي شرقي زندگي مي کند. اين حيوان يکي از کوچکترين پستانداران نخستين است. طول بدن اين حيوان بين 14 الي 16 سانتي متر (به استثناي دمي به طول 15 تا 20 سانتي متر) و کوچکترين ميمون است. وزن جنس نر بوزينه کوتاه قد حدود 140 گرم و وزن جنس ماده آن در حدود 120 گرم است.
موهاي بوزينه کوتاه قد گندم گون و دمش گرد است که گاه ممکن است طول آن به اندازه بدنش باشد. دست هايشان مخصوص بالا رفتن از درخت و ويژگي بارز اين گونه است. از دسته حيوانات همه چيز خور بوده و از ميوه، برگ ها، حشرات وحتي گاهي از حيوانات خزنده کوچک نيز تغذيه مي کنند. اگرچه غذاي اصلي شان شيره درختان است. تخصص اصلي آنها در سوراخ کردن تنه درختان به کمک دندان پيشينشان است. متاسفانه بدليل جثه کوچک و حرکات سريع به ندرت در محيط وحش ديده مي شود. بوزينه کوتاه قد قادر است به مدت 11 سال در قفس زندگي کند.

ماهي بادکنکي
 

ماهي بادکنکي در آب هاي عميق سواحل استراليا و تاسماني زندگي مي کند. بدليل عدم دسترسي به محل زندگي اين ماهي به ندرت توسط انسان ها ديده مي شود.
ماهي بادکنکي در اعماقي از دريا زندگي مي کند که فشار آب بسيار بيشتر از فشار سطح دريا است، بنابراين کيسه هاي گاز در آنجا غير قابل استفاده هستند. براي آنکه اين ماهي بتواند در آب شناور بماند گوشتي ژلاتيني با چگالي کمتر از چگالي آب دارد و همين امر موجب مي شود تا ماهي بادکنکي بدون صرف ميزان زيادي از انرژي در سطح آب شناور بماند.

پلاتيپوس
 

پلاتيپوس يک نيمه آبزي و ساکن مناطق استراليا غربي و تاسماني است که به همراه 4 گونه جوجه تيغي استراليايي يکي از 5گونه باقي مانده پستانداران تخم گذار است. اين دسته تنها پستانداراني هستند که به جاي به دنيا آوردن نوزاد تخم ريزي مي کنند. اگرچه شماري از گونه هاي مشابه دريافت شده است اما پلاتيپوس تنها باقي مانده از نژادش است.
ظاهر عجيب اين پستاندار تخم گذار با منقاري شبيه اردک به نظر تقلبي مي رسد. پلاتيپوس يکي از پستانداران زهردار است. در قسمت پاهاي پشتي جنس نر اين حيوان شاخکي حاوي سم وجود دارد که اين سم بسيار براي انسانها دردناک است. پلاتيپوس بدليل خصوصيات بيولوژيکي تکاملي بسيار مورد توجه محققان قرار دارد.
تا اوايل قرن 20 پلاتيپوس را به دليل پوستش شکار مي کردند اما بعدها مورد محافظت قرار گرفت.

ShOebill
 

ShOebill پرنده اي بزرگ و از خانواده لک لک ها است. اين اسم به دليل منقار کفش مانند اين پرنده بر آن نهاده شده است.
طول اين پرنده 1/2 متر به وزن 5/6 کيلوگرم و عرض بال هايش 2/33 متر است. رنگ پرنده بالغ خاکستري و پرنده جوان قهوه اي است و در مناطق گرمسير آفريقا زندگي مي کند.
ShOebill اخيرا به ليست پرنده شناسي اضافه شده است. اين پرنده در قرن 19 با ورود مقداري از پوستش به اروپا شناخته شد. در تصاوير مصري نمايش دادن اين پرنده به عنوان پرنده اي با کفش (بدليل اسمش) به اعراب ديده مي شود.

خرچنگ Yeti
 

خرچنگ Yeti در سال 2005 در اقيانوس آرام کشف شد. طول اين خرچنگ 10 پا تقريبا 15 سانتي متر است و بدليل مقدار کرک (کرک مانند) سفيدي که بدنش را پوشانده است قابل توجه مي باشد.
اين خرچنگ در مارس 2005 توسط گروه رابرت ويرجينهوک که درباره آبزيان آکواريومي تحقيق مي کردند کشف و در 7 مارس 2006 گزارش داده شد. چشمان اين حيوان بسيار ريز و فاقد رنگدانه است به نحوي که کور به نظر مي رسد. انبرهاي پرمويش حاوي باکتري filamentous است که از آن براي رفع مسموميت مواد معدني موجود در آب استفاده ميکند. اگرچه يک موجود گوشتخوار است، اما ممکن است از اين باکتري ها تغذيه کند. البته گاهي جلبک هاي سبز و ميگوهاي کوچک را نيز مي خورد.

منبع: نشريه پنجره خلاقيت - شماره57